Published on  09/01/2009

Mie imi place sa merg cu autobuzu’. Acolo auzi! Acolo vezi! Acolo are lumea de toate.

Imi plac si mie cartile, dar nu asa de mult incat sa le fur. Intamplator cand am venit acasa azi, am auzit o discutie, la un nivel prea inalt de decibeli, despre cum doi oameni (tip si tipa) fura carti din librarii sau cum le sutesc de pe la lansari de carte. Tonul era glumet si discutia decurgea pe un fagas normal, parca a fura o carte era cel mai firesc lucru din lume. Un sfat bun a fost sa pui cartea in celofan “ca nu piuie” (asta stiam si eu), dar e suficient “sa o pui sub multe haine, ca nu piuie”.

Am auzit ca e foarte usor sa furi de sub nasul autorilor infumurati. Adica „la o lansare de carte de la Carturesti, se lauda tipa, am luat o carte de pe masa, si doar nu era sa ma duc la autor sa il intreb cat costa sa o cumpar-era acolo, dadea autografe- si am zis ca o sa cobor si intreb acolo. Am coborat si deja mi-a fost rusine (!?) AM BAGAT-O IN SACOSA si nu am mai zis nimic si AM PLECAT.” A doua oara se pare ca gagica nu mai era coplesita de prima experienta de genul acesta si „la o lansare de carte la Brumar, am luat cartea si l-am intrebat pe autor daca are si volume mai vechi si el a zis ca sunt pe masa.”

Tipul a exclamat la un moment dat “Da’ ce are?” Eu m-am gandit… oare ce are sa furi o carte? Stiu ca e o intrebare destul de cunoscuta, dar e moral sau imoral sa furi o carte? Sau.. de ce se fura carti? E cu doua taisuri…

Tot din auzite tipul fura carti de la prieteni “Wow! Ce carti aveti aici, imi imprumuti si mie asta? Si imprumutata a ramas. Dar si ei au luat-o de la o biblioteca si nu au mai returnat-o.” Aaa! Sa nu credeti ca tipa se lasa mai prejos : “Pai nici eu! Ma uit sa vad daca au stampile si daca nu, nu le mai duc!”

Se pare ca personajele astea doua au bibliotecile pline de carti furate sau primite. Am inteles ca o carte care costa 60 de lei e utila, dar nu merita sa dai atatia bani pe ea. (mai bine o furi?) “Edituri ca Rao sunt prea scumpe”, spuneau ei. Sunt de acord, si totusi… cine stie vreun scriitor multimiliardar doar din literatura?

Biblioteca mea e saraca. Carti cumparate de la anticar, pentru ca intr-adevar nu imi permit sa platesc mai mult pe carti, sau carti ale unor autori cunoscuti. Nu de putine ori am plecat cu buza umflata dintr-o librarie, dar nu mi-a trecut niciodata prin cap sa fur o carte. Stiu lume care e foarte citita si care nu tine carti in casa. Stiu si oameni care au biblioteci imense, se zgarcesc sa imprumute o carte si daca-i intrebi despre ce e vorba intr-un volum legat in piele te miri ce o sa iti mai raspunda.